معماری تنها یک عمل ساختوساز نیست؛ بلکه خلق فضاهایی است که با ذهن، احساس و تخیل انسان پیوند میخورند. در کتاب بوطیقای معماری (Poetics of Architecture)، آنتونیادس تلاش کرده تا راهبردهای مختلف خلاقیت را در این زمینه بررسی کند. او معماری را نه صرفاً یک حرفه، بلکه یک فرآیند آفرینش میبیند که از سنتهای گذشته، تجربههای فردی و رویکردهای نوآورانه تغذیه میشود.
در این مقاله، نگاهی به مفاهیم اساسی این کتاب خواهیم داشت و در ادامه، اپیزود سوم پادکست تاقچه، بوطیقای خیال را که بر پایهی این دیدگاه ساخته شده، معرفی خواهیم کرد. این اپیزود، به بررسی بوطیقای خیال، یا همان راهبردهای نامحسوس خلاقیت، میپردازد و نشان میدهد که چگونه استعاره، پارادوکس، شعر و مفاهیم ذهنی میتوانند معماری را از یک سازهی صرف، به یک اثر هنری و معناگرا تبدیل کنند.
آنتونیادس در این کتاب، دو مسیر اساسی برای خلاقیت در معماری معرفی میکند:
۱. بوطیقای خیال (راهبردهای نامحسوس خلاقیت)
۲. بوطیقای فرم (راهبردهای محسوس خلاقیت)
بوطیقای خیال، راهی است که تفکر انتزاعی، استعارهها و مفاهیم شاعرانه را به خدمت معماری میگیرد. در این مسیر، معمار با استفاده از تخیل، الهامات فرهنگی، داستانها، اسطورهها و حتی شعر، به فضاها هویت میبخشد. به همین دلیل، این دیدگاه معماری را به یک زبان بیانی هنری تبدیل میکند.
در مقابل، بوطیقای فرم بر عناصر قابلمشاهده و اندازهگیری مانند هندسه، مصالح، تقلید و طبیعت تمرکز دارد. این نوع رویکرد در معماری، بیشتر به نظم، تناسب، و هماهنگی ساختاری توجه دارد و از مفاهیمی مانند مقیاس، سازه و تکنولوژی الهام میگیرد.
در اپیزود سوم پادکست تاقچه، به بررسی مفاهیم بوطیقای خیال پرداختهایم و تلاش کردهایم نشان دهیم که چگونه استعارهها، پارادوکسها و شعر، میتوانند معماری را از یک فرم ایستا، به یک تجربهی احساسی و زنده تبدیل کنند.
استعاره یکی از قویترین ابزارهای خلاقیت در معماری است. آنتونیادس معتقد است که استعارهها به معماران کمک میکنند تا فرمها را به مفاهیمی عمیقتر مرتبط کنند. نمونههایی از استعاره در معماری را میتوان در موارد زیر مشاهده کرد:
معماری، هنری است که میان ساختن و نساختن، واقعیت و خیال، گذشته و آینده در نوسان است. پارادوکسها، با ایجاد تضاد، به معماران کمک میکنند تا فضاهایی خلق کنند که هم برانگیزاننده و هم تفکربرانگیز باشند. در این اپیزود، نمونههایی از پارادوکس در معماری بررسی شده است:
شعر و معماری، هردو از زبان استعاره، ایجاز، ریتم و هماهنگی بهره میبرند. معماریای که با ذهن شاعرانه خلق شود، نهتنها زیبا، بلکه احساسبرانگیز و خاطرهساز خواهد بود.
آنچه در اپیزود سوم پادکست تاقچه بررسی شد، این بود که چگونه تفکر انتزاعی، استعارهها، پارادوکسها و شعر، معماری را از یک فرم صرف، به یک تجربهی عمیق و معنادار تبدیل میکنند. این همان چیزی است که آنتونیادس در بوطیقای معماری، از آن بهعنوان خلاقیت نامحسوس یاد میکند.